M/ S "BRAZILIAN REEFER"
ASGER ANKERSØ > SEJLTIDEN
Asger Ankersø på M/S Brazilian Reefer
Asger Ankersø påmønstrede en gang som matros med M/S "BRAZILIAN REEFER" og i følge Asgers søfartsbog skete det end 24. juli 1938 i Esbjerg. Skibet skulle i oversøisk fart. Den 27. december 1938 afmønsterede han i Buenos Aires.
Asger fortæller:
..."I 1938 mønstrede jeg ud som matros 18 år gammel i rederiet J.L. Lauritzen motorskib M/S Brasilien Reefer."...
Asger fortæller videre:
..."Under krigsudbruddet i september 1939 var vi på vej igennem Panamakanalen med en last æbler til England fra San Francisco. Et par døgns sejlads fra den engelske kyst blev vi stoppet af en undervandsbåd som dykkede ud agter for os og affyrede et varselsskud. De forlangte at vi skulle komme over med skibspapirene, 2. styrmand og jeg var ovre med dem. At gå til en undervandsbåd, som ligger og ruller i søen, kan godt volde lidt vanskeligheder. Der var nogle dansktalende i ubåden. På grund af at lasten var indtaget før krigsudbruddet og kun bestod af fragt fik vi lov til at fortsætte rejsen. Kun et par timers sejllads fra den engelske kyst blev vi igen stoppet af en uddykket ubåd som viste sig at være tysk. Vi var igen ovre med skibspapirene men på grund af lastens indhold og en henvisning til den første ubåd fik vi lov at fortsætte. Vi måtte love ikke at opgivederes position når vi anløb engelsk havn. Vi så ingen engelske marinefartøjer eller hjælpeskibe ved anløb af England men ved afsejlingen nogle dage senere var de tilstede. Kaptejnen har formodelig underrettet de engelske myndigheder om tyskernes tilstedeværelse så tæt på den engelske kyst. Efter afsejling fra engelsk havn gik turen til Rio de Janeiro hvor vi skulle laste appelsiner til Buenos Aires.
Under træfning og sænkning af den tyske lommeslagkrydser Graffspee var vi på vej til Buenos Aires. Vi kunne høre kanontorden så vi gik med nedsat fart for ikke at komme ind i ildlinjen, det var engelske og australske krydsere som var i kamp med den. Graffspee blev så meget beskadiget at den måtte ind til Montevideo for reparation. Den blev bevilliget 24 timer. Da vi kom til Montevideo lå Graffspee sænket lige uden for sømilegrænsen, det var chefen selv der tog denne bestemmelse.
Ved ankomst til Buenos Aires så vi en del af de tyske marinesoldater, de gik stadig rundt i deres uniformer, men efter nogle dage blev de interneret. Uniformerne skabte kun ballade på de forskellige restaurationer i havneområdet hvor der var engelske og skandinaviske søfolk."...